štvrtok 14. novembra 2013

Social trading a Trading networks



Niektorí z Vás si už mohli všimnúť, že som veľkým fanúšikom Social tradingu a Trading networks (TN). Pre ľudí ktorým pojem TN nič nehovorí, vysvetlím v skratke. Je to unikátna myšlienka sústrediť na jednom mieste ľudí, ktorí chcú ponúknuť služby v oblasti investovania a obchodovania a ľudí, ktorí tieto služby vyhľadávajú, za účelom investovať peniaze.

Táto myšlienka je podľa mňa jednoduchá a geniálna zároveň, ale ako všetci dobre vedia, myšlienka sama o sebe problém nerieši, pokiaľ nie je dostatočne kvalitne zrealizovaná. Úvodný článok k tejto  téme, ktorej som sa intenzívne venoval posledné dva roky, by som chcel sústredil hlavne na ideu ako takú. Výhody a nevýhody, štruktúru, históriu a detaily okolo tejto formy alternatívnych investícií si nechám na neskôr. Dnes budem len trochu fantazírovať a budem sa snažiť vysvetliť, prečo ma táto téma tak fascinuje.

Takže v princípe by som mohol začať tým, že každý kto sa aspoň trochu pohybuje vo svete financií, určite niečo o TN počul a som si na 90% istý, že to nebolo nič pozitívne. Prečo je to tak, by som tu mohol opísať na niekoľko strán, ale účel by to nesplnilo. Odvolám sa preto na jednoduché pravidlo, že kvalitný produkt si jednoducho musí prejsť svojím prirodzeným vývojom, aby sa vykryštalizoval a vychytali sa muchy a diery v systéme. Očakávať, že akýkoľvek obchodný model , biznis alebo produkt bude od začiatku perfektný a navrhnutý bez chyby je nereálna a presne takto je to aj z TN. Prvé siete totiž začali vznikať zhruba pred 6-7 rokmi, a to je extrémne krátky čas na výsledky.

Jedným z dôvodov, prečo sa TN zatiaľ netešia veľkej popularite ani medzi laikmi a ani medzi profesionálmi je nedôvera a zaužívané dogmy. Pred pár rokmi keď, som sa vo svete financií ešte veľmi neorientoval, mi jeden investičný guru povedal, že ak je hocikto na svete schopný urobiť výkon 20% z investície ročne, môže sa stať kráľom Wall Streetu.
Túto istú vetu som stále dookola počúval niekoľko rokov  a môžem vám garantovať, že je to bullshit. Ak žijete v banánovej republike, môžete mať trackrecord ako lusk a nikto si Vás ani len nevšimne. Existuje aj horší príklad a to je, že žijete v Pakistane alebo Ghane a obchody robíte s internetovej kaviarne. V tomto prípade môžete mať trackrekord aj v tisíckach percent a každému ste ukradnutý. A toto je nosná myšlienka TN. Pretože TN nepozerá na to, aká je vaša geografická poloha. Dáva šancu každému. Zrejme nebude náhoda, že popredné priečky všetkých rankingových systémoch sietí obsadzujú traderi a investori z Ázie a východnej Európy. Siete spájajú východný potenciál so západným kapitálom. A budú ich spájať či  sa budeme správať k tomuto novému a najprogresívnejšie rastúcemu finančnému mini sektoru z rešpektom alebo nie. Ja som sa rozhodol pozrieť sa na siete objektívne. A pred tým, ako vynesiem rozsudok,  som chcel o tomto modeli aj niečo vedieť. A tak som sa pustil do skúmania a po dvoch rokoch mám výsledok, s ktorým sa podelím  ak budete mať záujem. Ešte pred tým si ale trochu zafantazírujem a len tak z recesie predstavím moju vlastnú prognózu budúcnosti TN .Jednu takú prognózu som uverejnil práve pred dvoma rokmi a postupom času musím uznať, že mi skoro vyšla, ale nie úplne. V mojich prognózach som bol príliš konzervatívny a taký raketový boom, ako nastal som asi nečakal ani ja. Z tohto dôvodu teraz uverejním prognózu, ktorú si môžeme pracovne nazvať „Šialený forecast na 30 rokov“ a aby ste si nemysleli že som sa úplne pomiatol, v závere sa vrátim k nedávnej minulosti a zrekapitulujem pár posledných rokov jedného finančného odvetvia. Aby ste mali lepšiu predstavu, čo to znamená „šialený forecast“ a čí je možné, že sa naplní.

Pokračovanie v nasledujúcich blogoch 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára