utorok 29. júla 2014

Knihy

Občas dostanem otázku, aké knihy by som odporučil ľudom, ktorí začínajú s obchodovaním. Faktom je, že neexistuje univerzálna odpoveď na túto otázku. Každý človek má totiž úplne inú predstavu o tom, akému druhu obchodovania sa chce venovať. Alebo lepšie povedané, niektorí ľudia nemajú vôbec predstavu, čomu sa chcú venovať. Zopár kníh som prečítal, ale úprimne poviem, že spočiatku som čítal samé bestsellery, (preložené do ľudskej reči – dobre predávaný brak) a dnes už tých kníh zas toľko nečítam. Rád by som ale začal, keďže teraz viac času trávim cestou do práce a z práce. Žiadnu sofistikovanú radu Vám nedám, ale  môžem poskytnúť aspoň pár tipov, ako sa vyhnúť chybám vo výbere zmysluplnej literatúry.

1.Jedna vec musí byť na začiatku každému úplne jasná. Žiadnu top class knihu nečakajte preloženú alebo napísanú v Českom alebo Slovenskom jazyku. Tieto knihy sa totiž nikdy nepredávali a ani sa nebudú predávať vo veľkých objemoch. To znamená, že ich nikto nebude prekladať a distribuovať.
2. Snažte sa hľadať knihy, články, rozhovory s profesionálnymi obchodníkmi a o profesionálnych obchodníkoch, ktorí majú za sebou kariéru tradera. Človek, ktorý má postavený edukačný biznis, weby, kurzy a podobné veci bez praktickej skúsenosti a praxe tradera na desku Vám asi len veľmi ťažko poskytne hodnotné informácie, ktoré hľadáte.   
3. Oblúkom sa vyhnite paperom, štúdiám a autorom z akademického prostredia. Tento bod myslím smrteľne vážne. Nikto nikdy nenapísal viac nezmyslov ako zástancovia nejakých ideových smerov, hoci by to boli kandidáti na Nobelovu cenu za ekonómiu. Práve tí sa v tejto disciplíne predbiehajú ako o závod.
4. Keby ste sa hneď vo výbere knihy sekli, nevadí. Po piatom bullshite už budete vedieť aspoň trochu rozlíšiť, čo má aspoň nejakú informačnú hodnotu. Množstvom prečítaných kníh sa Váš úsudok určite nebude zhoršovať.

A ako ma napadlo napísať článoček o knihách? Zhruba v čase, keď som začínal sa mi do ruky dostal jeden ebook. Jeho autorom je  John Grady. Prečítal som si ju po rokoch opäť z nostalgie. Netvrdím, že je to najlepšia kniha na svete,  ale myslím si, že po prečítaní tohto ebooku budete mať rozhodne ďaleko lepšiu predstavu ako fungujú futures ale aj trhy všeobecne, ako po absolvovaní akéhokoľvek semináru v širokom okolí. Navyše kniha je voľne dostupná. Mám ešte jeden obľúbený ebook. Volá sa One good trade a autorom je Mike Bellafiore (bella). Mike je primárne stock trader. John sa sústreďuje na US treasuries. Obaja majú jednu vec spoločnú. Majú veľa skúseností s Proprietary tradingu, čo je celkom slušnou zárukou, že môžete čakať minimum bullshitu a dosť solídnych informácií. Tieto dve knihy sú dobrý štart. Oveľa lepší, ako začať kupovať bestsellery.

O Johnovej knihe sa chystám napísať viac. Taký malý sumár, čo sa mi na nej páči najviac a čo sa mi naopak nepáči (áno na 65 stranách som našiel asi dve myšlienky, ktoré sú trošku diskutabilné)



6 komentárov:

  1. Celkom by ma zaujmalo nieco o knihe J. Gradyho. Aký má ten ebook názov?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. http://www.scribd.com/doc/219001019/1-No-BS-Day-Trading-eBook

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj,
    zaijimalo by ma kde zbieras info ake portaly a kt. zasadne necitas (ak teda to takto sortujes)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ja necitam portaly ziadne. nic mi to nedava. ked nieco potrebujem nastudovat tak pouzivam google a keywords. stranky burz a brokerov. odborne clanky. ak mas na mysli nejake konkretne weby o obchodovani a diskusne fora. tak to skoro nema vyznam citat.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Talebove knihy su dobre, nie su sice priamo o tradingu, ale mne ako stredne pokrocilemu dali dost a su aj v CZ/SK jazyku. willi

    OdpovedaťOdstrániť
  6. diky za tip na knihy, nejake dalsie tipy by neboli

    OdpovedaťOdstrániť