piatok 18. júla 2014

Trendy II. časť

V úvodnom blogu o trendoch som písal o tom, že všetci, či chceme alebo nie, podliehame trendom. Máme len dve možnosti . Buď budeme trendy nasledovať, alebo ich máme možnosť vytvárať.  Rád by som napísal optimistický článok o tom, ako sa u nás vytvárajú nové trendy, ale začal som písať tento blog s prísľubom cielenia na realitu a to mi veľa možností na výber nedáva. Napíšem teda môj pohľad na to, čo tu máme a budem trochu polemizovať, prečo to tak je.

Skepsa:
Finančný biznis ako taký si u nás prešiel divokým obdobím . Myslím že 90 roky a začiatok nového milénia netreba veľmi pripomínať. Kapitálový trh vznikol a hneď aj zanikol. Téma privatizácie by sa do jedného blogu nevošla a myslím si, že asi ani nie som veľmi kompetentný túto tému komentovať. To čo prišlo po nej, je len výsledok prostredia, ktoré sa tu za ten krátky čas sformovalo. A to je jeden s kľúčových faktorov. Ak nie je tradícia a základy, nie je na čom stavať. Ako optimista by som síce mal veriť tomu, že na novom trhu, kde nie je konkurencia každý biznis rastie dynamickejšie ako v prostredí, kde už je veľa subjektov v súťaži. Problémom ale je, že na prázdnom trhu sa presadia aj subjekty bez ohľadu na kvalitu. Myslím si, že každý racionálne zmýšľajúci človek skôr či neskôr pochopí, že hypotézy o úžasnej samočistiacej schopnosti voľného trhu sú teóriami, ktorými sa možu zaoberať teoretici ale realita a historická skúsenosť nám hovorí niečo iné. Toto je aj prípad "krajinky". Biznis štýl zarábania penazí rýchlo, bez bolesti, enormného úsilia a bez zbytočných investícií je jednoducho príliš atraktívny. Dlhodobé stabilné podnikanie nie je na programe dňa, pokiaľ je trh prázdny a treba ho obsadiť. V tomto smere sa krátkodobé ciele splnili do bodky. Ľudia zarobili a zarobené peniaze presunuli tam, kde to malo väčší význam. Ak Vás pri čítaní tohto odseku napadlo, že v podstate ide o private equity model, tak nie ste ďaleko od podstaty. Problém je ale ten, že tento model si zaslúži prívlastok Slovenský. Asi preto majú, alebo mali všetky finančné skupiny podiely v bankovníctve a vo finančných službách, ale ich kvalita je taká, že by jeden zaplakal. Z tohto dôvodu je u nás tvrdo zakorenená skepsa, že na Slovensku nikdy nikto vo finančnom biznise nič nevybuduje. Nevytvorí trend a ani produkt schopný konkurovať svetu.

Finančné služby - Brokeri
Je zopár kategórií vo finančnom odvetví, pri ktorých pokojne poviem, že im  celkom dobre rozumiem. Je to asi pre to, že ich využívam pár rokov a zaplatil som už nemalé peniaze za kvalitné aj nekvalitné služby. Z tejto mojej skúsenosti som si zobral jedno ponaučenie. Toto ponaučenie je, že je obrovský rozdiel medzi službou ktorá je drahá a službou, za ktorú zaplatíte viac penazí, ale drahá nieje, pretože  má pridanú hodnotu.
Jednou z takýchto služieb je brokerage . Mnoho ľudí má veľmi mylnú predstavu o tom, čo broker okrem toho, že z Vás ťahá peniaze vlastne robí. Takže sa to pokúsim vysvetliť. Poznávacím znamením špičkových brokerských firiem je, že skoro nevyužívajú marketing. Sú to firmy o ktorých väčšina ľudí nepočula, nečítala a len zriedka sa o nich diskutuje, pretože sa o nich bežný klient jednoducho nedozvie. Prečo to tak je?

Existujú dva obchodné modely, ktoré tomuto biznisu vládnu. Prvý model je retail brokerage , kde sa predpokladá, že inštitúcia vytvorí 1-2 základné balíky služieb, ktoré potom predáva ako produkt klientom. Mnoho brokerských domov sa pýši tým, že sú najväčšie. Ich veľkosť sa meria počtom klientov, pričom sa tieto čísla pohybujú v tisícoch. Pri veľkých firmách desiatkach tisícov. Firmy investujú milióny dolárov do marketingu, sponzorujú športové tímy od futbalu, cez automobilové preteky až po cyklistiku.
Druhý model je marketingovo neviditeľný a brokerské domy pracujú s veľmi malým počtom klientov. Pravidlom ale je, že tento malý počet klientov (skoro výhradne inštitucionálnych) prináša brokerovi dramaticky vyšší príjem, ako tisícky retailových klientov. Je úplne jasné, že tento typ klienta je oveľa náročnejší a má úplne iné požiadavky ako retail.  Čo teda broker vlastne robí?

Broker za Vás robí všetku špinavú robotu a je tu pre Vás 24/7. Pre niekoho sa môže zdať nasledujúca myšlienka prehnaná, ale špičkový broker vie mnohokrát viac o obchodovaní a fungovaní trhu ako samotní obchodníci. Dôvodom, prečo tomu tak je, je že to sype. Kvalitný broker môže zarobiť ďaleko viac ako obchodníci a dramaticky viac ako ten, kto sa na brokera len hrá. Všetky povinnosti brokera sa ani nedajú popísať, ale v skratke sem patrí toto: Broker nie je len vstupnou bránou na trh, ale robí hlavne servis. Vedie štatistiky, reporty a bilancie. Poskytuje informácie o zmenách v systémoch búrz, rieši všetky technické detaily, licencie. Poskytuje nástroje pre risk manažment a kontroluje ich, vedie limit sheety, kontroluje autorizácie. V podstate poskytuje nástroje pre lepšiu ochranu kapitálu. Robí administratívu. Vybavuje ceny služieb, poplatky a software, dohaduje pre klienta dealy s tretími stranami, ktoré nedokáže zastrešiť sám. Skratka robí všetko čo súvisí s vašim biznisom. Úlohou brokera je odbremeniť Vás od všetkého, čomu nemôžete venovať energiu na dennej baze. To najpodstatnejšie je, že kvalitný broker poskytuje servis, ktorý udržiava klientov v čiernych číslach. Čierne čísla totiž znamenajú väčší objem, a objem znamená viac peňazí pre brokera. Je to možno trochu nepredstaviteľné a v našich podmienkach skoro utópia, ale skutočnosť je taká, že toto je len základ. Ak má broker pocit, že partnerstvo s klientom má význam, môže pomôcť klientovi dostať sa na vyššiu úroveň.

Ak už majú obe strany vytvorený a overený obchodný vzťah, tak broker môže napríklad zaistiť kapitál. Keďže vie o klientovi skoro všetko, môže mu poskytnúť sieť kontaktov. Týmito kontaktmi sú investori, banky a fondy, ktoré hľadajú spôsoby, kde umiestniť kapitál. Veľa krát sú brokerské firmy súčasťou týchto inštitúcii. Brokeri majú vlastné fund managementy a tie majú peniaze, ktoré potrebujú niekam upratať. Ich úlohou je zvyšovať objem a maximalizovať zisk. Vo vyspelých krajinách je štandardom organizovanie eventov a konferencií, kde sa páruje ponuka s dopytom. Vôbec nie je žiadnou raritou ak Vás broker pozve (a samozrejme zaplatí) na konferenciu do Londýna bez ohľadu na to, či kapitál hľadáte, alebo nie. Je to skrátka súčasť biznis kultúry, kde sa ponúkajú peniaze a hľadá sa ich alokácia. Myslím, že keď som v predošlých článkoch písal o párovaní západného kapitálu a východného potenciálu, zachytil som z reakcií  náznak sarkazmu. Je to pochopiteľné a prirodzené, takže na doplnenie, aj toto som tým myslel. Je to ukážka trendov, z ktorými sa bohužiaľ v našom prostredí nemáme šancu stretávať a preto nemáme objektívny pohľad.
  
Samozrejme treba rozlišovať, od akej úrovne sa tieto trendy tvoria. Broker si musí byť istý, že nestráca čas a že sa mu jeho snaha vyplatí. Každopádne na všetky tieto veci sú dnes už vytvorené postupy, optimalizované procesy a môj názor je, že pre šikovných ľudí je lepšie rozmýšľať v týchto dimenziách ako prispôsobovať sa zaostalým “biznis“ modelom a hľadaniu hlúpych peňazí, ktoré sú štandardom len v nekultivovanom prostredí. Je veľmi pravdepodobné, že u nás sa podobných vecí tak skoro nedočkáme. To ale neznamená, že by sme o nich nemali hovoriť a nemohli sa snažiť. Obchodníci a mladí manažéri by sa mali snažiť hľadať chytré peniaze, pretože chytré peniaze sú aj istým spôsobom validity ich snaženia. Investori by sa mali snažiť zaradiť do kategórie sofistikovaných. No a finančné inštitúcie by sa mali snažiť konečne poskytnúť kvalitný servis a budovať prostredie, pretože prvoplánovo budovať biznis na obdobie 5 rokov je z princípu smiešne a v konečnom dôsledku aj hlúpe. Je smutné, že za ten čas čo tu máme voľný trh u nás v tomto sektore nevznikla žiadna solídna firma.   

1 komentár: