V úvodnom blogu o trendoch som písal o tom,
že všetci, či chceme alebo nie, podliehame trendom. Máme len dve možnosti . Buď budeme trendy nasledovať,
alebo ich máme možnosť vytvárať. Rád by
som napísal optimistický článok o tom, ako sa u nás vytvárajú nové trendy, ale začal som písať
tento blog s prísľubom cielenia na realitu a to mi veľa možností na výber
nedáva. Napíšem teda môj pohľad na to,
čo tu máme a budem trochu polemizovať, prečo to tak je.
Skepsa:
Finančný biznis ako taký si u nás prešiel divokým
obdobím . Myslím že 90 roky a začiatok nového milénia netreba veľmi
pripomínať. Kapitálový trh vznikol a hneď aj zanikol. Téma privatizácie by
sa do jedného blogu nevošla a myslím si, že asi ani nie som veľmi
kompetentný túto tému komentovať. To čo prišlo po nej, je len výsledok
prostredia, ktoré sa tu za ten krátky čas sformovalo. A to je jeden
s kľúčových faktorov. Ak nie je tradícia a základy, nie je na čom stavať.
Ako optimista by som síce mal veriť tomu, že na novom trhu, kde nie je
konkurencia každý biznis rastie dynamickejšie ako v prostredí, kde už je veľa
subjektov v súťaži. Problémom ale je, že na prázdnom trhu sa presadia aj subjekty bez
ohľadu na kvalitu. Myslím si, že každý racionálne zmýšľajúci človek skôr či neskôr pochopí, že hypotézy o úžasnej samočistiacej schopnosti voľného trhu sú teóriami, ktorými sa možu zaoberať teoretici ale realita a historická skúsenosť nám hovorí niečo iné. Toto je aj prípad "krajinky". Biznis štýl zarábania penazí rýchlo, bez bolesti, enormného úsilia a bez zbytočných investícií je jednoducho príliš atraktívny.
Dlhodobé stabilné podnikanie nie je na programe dňa, pokiaľ je trh prázdny
a treba ho obsadiť. V tomto smere sa krátkodobé ciele splnili do
bodky. Ľudia zarobili a zarobené peniaze presunuli tam, kde to malo väčší
význam. Ak Vás pri čítaní tohto odseku napadlo, že v podstate ide
o private equity model, tak nie ste ďaleko od podstaty. Problém je ale
ten, že tento model si zaslúži prívlastok Slovenský. Asi
preto majú, alebo mali všetky finančné skupiny podiely v bankovníctve
a vo finančných službách, ale ich kvalita je taká, že by jeden zaplakal. Z tohto
dôvodu je u nás tvrdo zakorenená skepsa, že na Slovensku nikdy nikto vo
finančnom biznise nič nevybuduje.
Nevytvorí trend a ani produkt schopný konkurovať svetu.
Finančné služby -
Brokeri
Je zopár kategórií vo finančnom odvetví, pri ktorých pokojne
poviem, že im celkom dobre rozumiem. Je
to asi pre to, že ich využívam pár rokov a zaplatil som už nemalé peniaze za
kvalitné aj nekvalitné služby. Z tejto mojej skúsenosti som si zobral
jedno ponaučenie. Toto ponaučenie je, že je obrovský rozdiel medzi službou
ktorá je drahá a službou, za ktorú zaplatíte viac penazí, ale drahá nieje, pretože má
pridanú hodnotu.
Jednou z takýchto služieb je brokerage . Mnoho ľudí má
veľmi mylnú predstavu o tom, čo broker okrem toho, že z Vás ťahá peniaze
vlastne robí. Takže sa to pokúsim vysvetliť. Poznávacím znamením špičkových
brokerských firiem je, že skoro nevyužívajú marketing. Sú to firmy
o ktorých väčšina ľudí nepočula, nečítala a len zriedka sa
o nich diskutuje, pretože sa o nich bežný klient jednoducho nedozvie.
Prečo to tak je?
Existujú dva obchodné modely, ktoré tomuto biznisu vládnu. Prvý
model je retail brokerage , kde sa predpokladá, že inštitúcia vytvorí 1-2 základné
balíky služieb, ktoré potom predáva ako produkt klientom. Mnoho brokerských
domov sa pýši tým, že sú najväčšie. Ich veľkosť sa meria počtom klientov,
pričom sa tieto čísla pohybujú v tisícoch. Pri veľkých firmách desiatkach
tisícov. Firmy investujú milióny dolárov do marketingu, sponzorujú športové
tímy od futbalu, cez automobilové preteky až po cyklistiku.
Druhý model je marketingovo neviditeľný a brokerské
domy pracujú s veľmi malým počtom klientov. Pravidlom ale je, že tento
malý počet klientov (skoro výhradne inštitucionálnych) prináša brokerovi
dramaticky vyšší príjem, ako tisícky retailových klientov. Je úplne jasné, že
tento typ klienta je oveľa náročnejší a má úplne iné požiadavky ako
retail. Čo teda broker vlastne robí?
Broker za Vás robí všetku špinavú robotu a je tu pre
Vás 24/7. Pre niekoho sa môže zdať nasledujúca myšlienka prehnaná, ale špičkový
broker vie mnohokrát viac o obchodovaní a fungovaní trhu ako samotní
obchodníci. Dôvodom, prečo tomu tak je, je že to sype. Kvalitný broker môže
zarobiť ďaleko viac ako obchodníci a dramaticky viac ako ten, kto sa na
brokera len hrá. Všetky povinnosti brokera sa ani nedajú popísať, ale
v skratke sem patrí toto:
Broker nie je len vstupnou bránou na trh, ale robí hlavne servis. Vedie
štatistiky, reporty a bilancie. Poskytuje informácie o zmenách
v systémoch búrz, rieši všetky technické detaily, licencie. Poskytuje
nástroje pre risk manažment a kontroluje ich, vedie limit sheety,
kontroluje autorizácie. V podstate poskytuje nástroje pre lepšiu ochranu
kapitálu. Robí administratívu. Vybavuje ceny služieb,
poplatky a software, dohaduje pre klienta dealy s tretími stranami, ktoré
nedokáže zastrešiť sám. Skratka robí všetko čo súvisí s vašim biznisom. Úlohou
brokera je odbremeniť Vás od všetkého, čomu nemôžete venovať energiu na dennej
baze. To najpodstatnejšie je, že kvalitný broker poskytuje servis, ktorý
udržiava klientov v čiernych číslach. Čierne čísla totiž znamenajú väčší objem,
a objem znamená viac peňazí pre brokera. Je to možno trochu
nepredstaviteľné a v našich podmienkach skoro utópia, ale skutočnosť je
taká, že toto je len základ. Ak má broker pocit, že partnerstvo s klientom
má význam, môže pomôcť klientovi dostať sa na vyššiu úroveň.
Ak už majú obe strany vytvorený a overený obchodný vzťah,
tak broker môže napríklad zaistiť kapitál. Keďže vie o klientovi skoro všetko,
môže mu poskytnúť sieť kontaktov. Týmito kontaktmi sú investori, banky
a fondy, ktoré hľadajú spôsoby, kde umiestniť kapitál. Veľa krát sú
brokerské firmy súčasťou týchto inštitúcii. Brokeri majú vlastné fund
managementy a tie majú peniaze, ktoré potrebujú niekam upratať. Ich úlohou je zvyšovať
objem a maximalizovať zisk. Vo vyspelých krajinách je štandardom
organizovanie eventov a konferencií, kde sa páruje ponuka s dopytom.
Vôbec nie je žiadnou raritou ak Vás broker pozve (a samozrejme zaplatí) na konferenciu do
Londýna bez ohľadu na to, či kapitál hľadáte, alebo nie. Je to skrátka súčasť
biznis kultúry, kde sa ponúkajú peniaze a hľadá sa ich alokácia. Myslím,
že keď som v predošlých článkoch písal o párovaní západného kapitálu
a východného potenciálu, zachytil som z reakcií náznak sarkazmu. Je to
pochopiteľné a prirodzené, takže na doplnenie, aj toto som tým myslel. Je
to ukážka trendov, z ktorými sa bohužiaľ v našom prostredí nemáme
šancu stretávať a preto nemáme objektívny pohľad.
Samozrejme treba rozlišovať, od akej úrovne sa tieto
trendy tvoria. Broker si musí byť istý, že nestráca čas a že sa mu jeho
snaha vyplatí. Každopádne na všetky tieto veci sú dnes už vytvorené postupy, optimalizované procesy a môj názor je, že pre šikovných ľudí je lepšie rozmýšľať v týchto
dimenziách ako prispôsobovať sa zaostalým “biznis“ modelom a hľadaniu hlúpych
peňazí, ktoré sú štandardom len v nekultivovanom prostredí. Je veľmi pravdepodobné, že u nás sa podobných vecí
tak skoro nedočkáme. To ale neznamená, že by sme o nich nemali hovoriť a
nemohli sa snažiť. Obchodníci a mladí manažéri by sa mali snažiť hľadať
chytré peniaze, pretože chytré peniaze sú aj istým spôsobom validity ich
snaženia. Investori by sa mali snažiť zaradiť do kategórie sofistikovaných. No
a finančné inštitúcie by sa mali snažiť konečne poskytnúť kvalitný servis
a budovať prostredie, pretože prvoplánovo budovať biznis na obdobie 5
rokov je z princípu smiešne a v konečnom dôsledku aj hlúpe. Je smutné, že za ten čas čo tu máme voľný trh u nás v tomto sektore nevznikla žiadna solídna firma.
nejake priklady pre 2 pripad brokera by nebol ?
OdpovedaťOdstrániť