sobota 16. augusta 2014

Investovanie , konzultácie a ponuky spolupráce

Tejto téme som sa dosť dlho chcel vyhnúť, pretože si myslím, že pre každý blog je potrebná nejaká spätná väzba a preto som rád za každý email. Problémom ale je, že čím dlhšie blog píšem, tým viac mi chodia emaily, s rôznymi ponukami.

Chcem ale povedať, že všetko čo som napísal je myslené vo všeobecnej rovine. Ak sa náhodou niekto v tomto článku nájde, je to len preto, že podobných mailov mi prišlo hneď niekoľko, a preto nemá význam odpovedať na všetky jednotlivo. To je dôvod, prečo som napísal tento blog.

Investovanie

Každý mesiac dostanem zopár emailov, v ktorých sa ma ľudia pýtajú či nevezmem peniaze do správy. Odpovedal som na všetky rovnako. NIE nevezmem. Nechápte ma prosím zle, ale pripadá mi, že nie všetci si môj blog správne vyložili. Jednoducho na to vôbec nemám chuť a ani  čas a to bez ohľadu na to či je ponuka atraktívna alebo nie. Z pravidla dostávam dva druhy mailov týkajúce sa investícií.

1.       Chcel by som investovať nejaké drobné
2.       Poskytneme Vám neobmedzený kapitál

Chcel by som investovať nejaké drobné - je fráza, ktorú nemám veľmi v obľube. A musím konštatovať, že sa s ňou stretávam pomerne často. Človek sa automaticky stavia do pozície, že pre neho sú to drobné a že o nič nejde. Faktom je, že to síce drobné sú, ale rozhodne nie pre človeka, ktorý ten email píše. Ak by prišiel o 20-30% tak by to bol problém, hoci si to väčšina nepripúšťa. Ľudia túto frázu používajú  hlavne preto, že chcú vyzerať dobre. Takže na rovinu poviem, vôbec to nevyzerá dobre. Práve naopak, vyzerá to veľmi hlúpo. Čiastky od 5-20k USD sú drobné v maily ale rozhodne nie na účte investora. To je moja skúsenosť. Preto by som odporúčal pozrieť sa na problém trošku z pohľadu matematiky. Je úplne jedno aká je performance fee. Z 10k USD je dobrý obchodník z dobrou distribúciou P&L schopný urobiť 15-20%, čo je po prepočte 1500-2000USD. Povedzme, že je provízia 30% čiže zisk pre obchodníka 450 – 600 USD ročne. Skutočne si myslíte, že je to zaujímavý príjem, kvôli ktorému sa oplatí komunikovať na individuálnej báze. A čo v prípade, že sa veci nebudú vyvíjať priaznivo? Každý investor má inú toleranciu k riziku, niekto chce riskovať a iný nie. Ako asi splniť očakávania každého individuálne. Profit chce každý, ale risk stranu nevnímajú investori rovnako.  Ja som nikdy s peniazmi investora nehazardoval a nemienim s tým začínať len preto, že niekto chce investovať nejaké drobné a zarobiť balík, najlepšie už zajtra.  

Viem poskytnúť neobmedzený kapitál – Pri takejto fráze sa už skutočne zamyslím. Zamyslím sa nad tým, kde sa berú všetci títo majstri call centier dnes, keď je rok 2014. Pochopte chlapi, že v prvom rade klamete sami seba. Ak jediný spôsob zháňania kapitálu je založený na marketingu a sales technikách z minulého storočia, tak ste zaspali dobu. Na to Vám nikto aspoň s polovicou mozgu neskočí. A to ani nemusíte spomínať ohromné jednociferné provízie. Jediné čo môžem poradiť je, aby ste miesto tvorby Vášho revolučného marketplacu použili google a zistili si, či Vaša snaha nie je v dnešnej dobe tak trochu mrhaním energie

Samozrejme, že občas sa objaví aj normálna ponuka. Ale bohužiaľ, nie vždy je možné zladiť záväzky ktoré mám, s tým čo investor ponúka. Hoci je suma zaujímavá. 

Konzultácie 

K tomuto len jedno  – Fakt NIE. Prečo? Vypisovanie emailov nemá absolútne žiadny význam. Chodia ich desiatky a odpovedať na ne nemám čas. Pokiaľ je v prvom maily napísané „ Venujem sa obchodovaniu niekoľko rokov , ale... znamená to, že sa mu asi nevenujete dosť precízne, a určite Vám niekoľko emailov nepomôže. Môj názor je, že teoretické štúdium akéhokoľvek produktu, finančného inštrumentu alebo trhu by nemalo trvať dlhšie ako 3 intenzívne týždne. Pomôžu Vám skriptá s finančnej matematiky, alebo literatúra ktorá je presne špecializovaná na oblasť, ktorej sa chcete venovať. Porozumenie kontextu a účastníkov na trhu je zložitejšie, ale skutočne nejde o roky. ide  nanajvýš o mesiace. To ostatné je už len prax. Takže len zopakujem, moje vedomosti sú obmedzené a určite nie som chytrejší ako Google alebo Youtube.
Osobné stretnutia , kurzy, prednášky a mentoring neprevádzkujem, bez ohľadu na peniaze. Je hodne zúfalé sledovať podobné aktivity v našom regióne a ja sa nemám  v úmysle podobným aktivitám venovať. Možno zmením názor ak budem potrebovať pomoc pri svojej práci, ale určite to nie je na programe dňa.
 Ak má niekto pozve na akciu, kde sú šikovní ľudia, nemám problém niečo predebatovať s fixkou v ruke pred bielou tabuľou. Ale predstava, že by som niekoho niečo vyučoval a rozprával mu ultra pravdy, ako je to u nás zvykom, ma rozhodne nenadchýna. Trošku sa zamyslite, či nie je lepšie učiť sa od ľudí, ktorí majú dlhšiu prax ako som ja na svete. 

Ponuky spolupráce

Vôbec sa nebránim, skutočne. Nakoniec práve takýmto spôsobom som našiel veľmi šikovných ľudí dnes a aj v čase, keď tento blog ešte ani neexistoval. Som ochotný poradiť, ak je to v mojich silách. Pokojne bez nároku na zisk pri triviálnych veciach. Pokiaľ ide o komplikované riešenia, štúdie,  analýzy a projekt ma zaujme, vždy je to vecou dohody. Mám ale niekoľko podmienok

1. Práca nesmie byť v rozpore s mojimi aktuálnymi záväzkami.
2. Musím vidieť reálny záujem ľudí, ktorí na probléme pracujú
3. Vyhradzujem si právo povedať nie :)

K poslednému bodu poviem len toľko, že občas niekto príde s úžasným nápadom , do ktorého ani nepichol, ale pripadá mu atraktívny. Pokiaľ atraktívny nepripadá mne, tak nechcem strácať čas. To je jediná komodita ktorá sa nedá zaplatiť.

Dúfam že sa nikto neurazil, ale takto to vnímam. Ďakujem za pochopenie.  


12 komentárov:

  1. Normálne sa teraz previnilo cítim, že som ťa pýtal na to oceňovanie sp-čka :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. s tebou to nemá vobec nič spoločné, kiež by som dostaval len také otázky, ktoré sú priamo a k veci, a som schopný ich zodpovedať za 5 minut. vobec si tým nelám hlavu. pre podobné maily platí Som ochotný poradiť, ak je to v mojich silách

    OdpovedaťOdstrániť
  3. btw: pred asi cca rokom som komunikoval s velmi zaujímavým týpkom, písal mi maily, v ktorých chcel aby som mu poradil. tak som ho nasmeroval. neskor sa mi ozval a po 3-4 mailoch som mal pocit, že vie o niektorých derivátoch viac ako ja. a presne to sa mi páčilo. že, sa vybral spravnou cestou, ale išiel do hlbky, ktora bola nad moje sily a tak som sa nútil naštudovať si niečo v čom som nebol doma. samozrejme som mu druhykrat napísal, že chce odomňa už trochu veľa. :) takže si myslím, že takáto komunikácia má význam. najprv niekoho nakopneš a potom sa od neho možes naspať niečo naučiť

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj, dotaz k tym 15-20%, co si myslis o profitoch z daytradingu ako alternativa k rychlejsiemu budovaniu kapitalu?
    Povedzme, ze niekto chce zacat realne s 5000$. S hranicou 2% daily limit, takze 100$, spolu s dalsimi risk pravidlami u jednotlivych obchodov. Posledne som zaujaty AMT a volume profilmi + DOM, predstavujem si dostat sa do profitu prave zmienovanych 2% denne.
    Vysledne je 40% mesacne a nie rocne, otazne je ako urobit tych 15-30 pipov denne (myslim, ze to je realne ocakavanie), co si vsak o tom myslis? Ako zacat v malom? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. myslim si ze ako sposob budovania kapitalu je daytrading dobra volba. ale najprv by si sa musel obchodovat naucit. a to s kapitalom 5000 USD jednoducho nepojde. myslim si ze tvoje ocakavania su maximalne nerealne.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mam k dispozicii Ninjatrader platformu (ziadne poplatky), Jigsaw DOM, jedine poplatky by boli datove 70$/m IQFeed. Mam moznost obchodovat aj kontrakt s nizsou hodnotou per tick M6E - 1.25$ za komisiu 2$. Aktualne sledujem ES. Druha moznost kedze si spomenul nizky kapital je obchodovat TopStepTrader prop kapital 50 000$ ak splnim Combine ucet a ucit skrz to, ale nesmiem byt vyhodeny z limitov, takze parkrat to vybielim rozhodne a bude ubudat z mojich 5000$. Som tiez vsestranny programator, takze ma vzdy zaujimali aj automated systemy, co od nich ocakavat dnes? Podla mna je prilis velky chaos aby som mohol sa vybrat touto cestou, HFT algoritmy by ma zozrali a jednoduche technicke patterny a statisticke metody asi neprinesu moc reward a ak hej z 5000$ podla mna bez daytradingu toho vela nevykuzlim. (15-20% je krasnych pre velky kapital ale ja potrebujem skor zhodnocovat typom 100$ average daily a pod.). Najviac ma to taha teda k tomu TopStep alebo nejaky kontrakt s nizsou hodnotou M6E a pod.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zabudol som na dalsiu moznost, zaoberat sa viac forexom, ale pridem o DOM coz nechcem a zas budem medzi niecim pendlovat, kym si vsetko spojazdim. A tie ocakavania som nemyslel, ze to dosiahnem hned ako zacnem obchodovat, chcel by som s tym kapitalom len prezit aspon do neutralu. A casom sa k tomu priblizovat, len som to zdoraznil, ze si myslim, ze to je realne, pretoze som videl ludi, co podobne pipy lovia, ide mi len vzdy o to vidiet ako uspesni a priemer kolko, co je mozne, keby som mal zarobit denne 5$ na burzach, tak to asi straca opodstatnenie. Viem ze niekto mozno urobi aj 100 obcas a niekto len 10 stale, ale potrebujem vediet co je realne a co nie lebo na trhoch je najviac scamu ako nikde inde.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. no ja niesom moc dobry radca, lebo neviem ako silno sa tomu chces venovat a podobne, vobec ta nepoznam. z toho co pises vidim len to, ze mas malo kapitalu na trejdovanie futures a ziadne skusenosti. tak napriklad - trh M6E je mikro euro, takze orderflow ti je uplne na nic. primarny trh je spot a na mikrokontraktoch nieje ziadne volume urcujuce orderflow co sa tyka FX ani na velkych kontraktoch to volume nieje a citanie orderflow cey jigsaw je neefektivne. na fx a orderflow teda mozes rovno zabudnut.

    no ja od AlgoTradingu ocakavam pomerne dost :) ale to je ina pesnicka. pre niekoho kto nepozna trhy je to vopred prehrany boj.
    topstep trader nieje zly treningovy program. ale nic ine ako tresurieas alebo main indexy nema vyznam skusat na orderflow.

    v tradingu limity niesu. ak sa naucis precizne nejaku techniku obchodovania , tipujem ze tak do 4-5 rokov sa da vypracovat na profity 5-10k USD mesacne, ale je to zavisle len na case ktory tomu venujes. a ten ja posudit neviem.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ja sa tomu chcem venovat cely zivot :), no ja som sa orientoval na futures hlavne kvoli DOM a volume price action. Co pozorujem zavisia velmi casy a niektore pohyby ked vidis ich katalyzator v DOM (velki hraci), casto pri prekracovani urcitej urovne pride pullback, aby ziskali este lepsiu cenu. Na scalping ako ho opisuje J. Grady NO BS nemam uz vobec kapital, ale pacia sa mi trosku vacsie pohyby, podla mna casto cena nerobi nic len sa mota okolo range, balance a potom chytis jeden pohyb a dost. Popripade pohyb skrz cely rozsah value oblasti (normaloveho rozdelenia) zhora dole a potom zas zdola hore. Pisu si ludia systemy aj na day trading? Celkovo neviem ci je prave problem v tom ze som urcity cas cital dlho o tradingu a spoznaval rozne pristupy k nemu, pricomz som videl vacsinou prerabajucich traderov a uspesnych skor discretionary pretoze potom si neviem vybrat co ma najvacsi potencial a ja to vzdy tak robim, cokolvek co si vyberam najprv si pozriem vsetky moznosti, napr. mam v zalohe aj platformu Neuroshell a mohol by som pozerat nejake indikatory zalozene na Shanonovej entropii a redukovat noise, ale neviem co je pre mna s tymto kapitalom najvhodnejsie, o obtiaznost nejde, som pripraveny sa naucit vsetko. Proste ked som si cital napr. ci uz akademicke veci alebo aj kvantitativne tak mi prisli, ze ti ludia sa snazia vyvodit z minulosti buducnost, daco analyzuju ale ich vysledok je ze na trhoch nezarabaju, zatial co day traders mi prisli ako ludia cinu, ktory sa snazia reagovat v case a odhadovat neodhadnutelne big winners cut losers. Niekedy mi pride ze v trhoch si mozes obhajit vsetko, neviem ci musim prejst vsetkym aby som nasiel co funguje, ale nemozem stale menit platformy alebo styly obchodovania a musim nejak zacat.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. 1. orderflow je validny pristup a ak sa mu budes venovat dostatocn dho, tak cesta tam urcite je. ale ano je to tak ako pises, na trhoch sa da obhajit skoro vsetko.

    2. myslim ze niesom schopny povedat co ma najvacsi potencial a netusim ci vobec niekto je. kazdopadne sa zaoberam dvoma pristupmi.
    - algotrading , - matematicke modely pracujuce s volatilitou a interest rate incomom.
    to su veci ktorim verim ja. velku cast svojej traderskej kariery som robil orderflow, pretoze pri nom spoznas najlepsie strukturu trhu a matching algoritm y burz. ale uprimne povedane , som na tento styl tradingu uz trochu stary :)

    OdpovedaťOdstrániť