Nedávno som si prečítal v Trende článok
z názvom „Capco: Bratislava rastie na finančné centrum."
(Inzercia). Tento
názov v podstate úplne vystihuje celú nosnú myšlienku. Kvôli pozornosti
médií a inzercii je v podstate úplne jedno, akú hlúposť napíšeme. Hoc
by sme prirovnali našu Bratislavu k Londýnskej City. Čo sa v článku autor snaží
načrtnúť.
Skutočne nerozumiem tomu, že si
dnes niekto vôbec dovolí takto prikrášľovať realitu. V hlavičke článku sa
spomína, že máme 27 bánk, 20 poisťovní a nejaké tie asset manažmenty.
Kvalifikovanú pracovnú silu a podobné veci. Realita je taká, že Slovensko
nemá fungujúcu burzu, domáce IPO tak ako ho poznajú na západe, ale aj východe
Slovensko nemalo roky. A keď aj malo, utekali kade ľahšie na okolité
burzy. Naše banky sú retailové a ich jedinou snahou je zaúverovať všetko
čo sa dá a nerozhoduje kvalita ale objem. O našom poisťovníctve sa popísalo
za posledné roky tony a tony článkov a či už ide o produkt ako
taký, alebo o distribúciu, asi sa nemáme čím chváliť. Jediná vec
s ktorou som ochotný súhlasiť je, že v rámci
obyvateľstva máme dostatočne kvalifikovanú pracovnú silu. Potenciál tu teda je, ale asi
nie je tajomstvom, že sa k nám smerujú služby, hlavne kvôli tomu, že sme lacní. A to je asi tak všetko.
To čo odlišuje finančné
centrum od finančnej periférie je produkt. A Bratislava proste produkt
centra nevytvorí. Podľa niektorých skeptikov priamo z nášho finančného mikrosveta
presnejšie nikdy nevytvorí. Dôvodou je veľa a museli by sme ísť sektor po
sektore aby sme ich identifikovali, ale neviem koho by to zaujímalo. A tak
si vyberiem jeden produkt, ktorý zaujíma mňa a trošku ho skúsim opísať.
Za produkt si vyberiem špecifickú kategóriu. Ktorou sú firmy zaoberajúce sa proprietary tradingom. Ako indikátor
skutočného finančného centra, kde sa tvorí výkon. Dôvod, prečo som si vybral
proprietary trading je, že to vo voľnom preklade znamená - firma pracujúca s vlastným kapitálom,
ktorý sa snaží nadpriemerne zhodnotiť v porovnaní s štandardnými
investičnými príležitosťami. Firma nič nepredáva, nemá klientov, neúčtuje si
poplatky a tak jediné na čom stavia, je vlastné know how a schopnosti ľudí,
ktorí v nej pracujú. Výstup bude trochu dlhší, tak to zhrniem do nasledujúcich dvoch blogov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára