nedeľa 21. júla 2013

Bratislavské "City"




Nedávno som si prečítal v Trende článok z názvom „Capco: Bratislava rastie na finančné centrum."
(Inzercia). Tento názov v podstate úplne vystihuje celú nosnú myšlienku. Kvôli pozornosti médií a inzercii je v podstate úplne jedno, akú hlúposť napíšeme. Hoc by sme prirovnali našu Bratislavu k Londýnskej City. Čo sa v článku autor snaží načrtnúť.

Skutočne nerozumiem tomu, že si dnes niekto vôbec dovolí takto prikrášľovať realitu. V hlavičke článku sa spomína, že máme 27 bánk, 20 poisťovní a nejaké tie asset manažmenty. Kvalifikovanú pracovnú silu a podobné veci. Realita je taká, že Slovensko nemá fungujúcu burzu, domáce IPO tak ako ho poznajú na západe, ale aj východe Slovensko nemalo roky. A keď aj malo, utekali kade ľahšie na okolité burzy. Naše banky sú retailové a ich jedinou snahou je zaúverovať všetko čo sa dá a nerozhoduje kvalita ale objem. O našom poisťovníctve sa popísalo za posledné roky tony a tony článkov a či už ide o produkt ako taký, alebo o distribúciu, asi sa nemáme čím chváliť. Jediná vec s ktorou som ochotný súhlasiť je, že v rámci obyvateľstva máme dostatočne kvalifikovanú pracovnú silu. Potenciál tu teda je, ale asi nie je tajomstvom, že sa k nám smerujú služby, hlavne kvôli tomu, že sme lacní. A to je asi tak všetko.

To čo odlišuje finančné centrum od finančnej periférie je produkt. A Bratislava proste produkt centra nevytvorí. Podľa niektorých skeptikov priamo z nášho finančného mikrosveta presnejšie nikdy nevytvorí. Dôvodou je veľa a museli by sme ísť sektor po sektore aby sme ich identifikovali, ale neviem koho by to zaujímalo. A tak si vyberiem jeden produkt, ktorý zaujíma mňa a trošku ho skúsim opísať.

Za produkt si vyberiem špecifickú kategóriu. Ktorou sú firmy zaoberajúce sa  proprietary tradingom. Ako indikátor skutočného finančného centra, kde sa tvorí výkon. Dôvod, prečo som si vybral proprietary trading je, že to vo voľnom preklade znamená -  firma pracujúca s vlastným kapitálom, ktorý sa snaží nadpriemerne zhodnotiť v porovnaní s štandardnými investičnými príležitosťami. Firma nič nepredáva, nemá klientov, neúčtuje si poplatky a tak jediné na čom stavia, je vlastné know how a schopnosti ľudí, ktorí v nej pracujú. Výstup bude trochu dlhší, tak to zhrniem do nasledujúcich dvoch blogov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára