streda 18. septembra 2013

Čistokrvný bulvár

Keďže sú moje články a blogy smerované na určitú skupinu ľudí, ktorí veľmi bulvárne články, PR kampane a marketing neobľubujú, musím počítať s tým, že asi veľkú čítanosť mať nebudem. To ale neznamená, že by som raz za čas nemohol aj ja napísať nejaký bulvárny článok. Aby ten bulvárny článok nebol zas tak úplne plytký počin, rozhodol som sa napísať jeden, ktorý má aj nejaké pozadie a zápletku. Zápletkou je, že niektoré zaujímavé veci môžu vzniknúť úplne nevinne, na základe konfrontácie.

Približne pred dvoma rokmi som sa na jednom uzavretom fóre bavil s kamarátmi o investičných súťažiach. Diskutovali sme o tom, či vôbec také súťaže majú zmysel a ak áno, tak aký. Padol aj názor, že väčšina z nich je aj tak zmanipulovaná a vyhrávajú len ľudia, ktorí sú v nich všelijako nastrčení,  poprípade podvádzajú.  Ako od prírody naivný človek som samozrejme vyslovil názor, že to nemôže byť pravda a že súťaž predsa nemôže byť zmanipulovaná pokiaľ majú všetci súťažiaci rovnaké pravidlá. Samozrejme, že sa môžu objaviť skupiny, ktoré sa budú snažiť ukradnúť si nejakú výhodu, ale sú to skupiny z vonku a organizátor je v tom nevinne. Svoj názor som ale nemohol ničím podložiť, pretože som v tom čase nemal žiadne veľké vedomosti, ako také súťaže fungujú. Každopádne som ale mal silné presvedčenie, že nie všade je niekto, kto sa snaží naivným ovečkám uškodiť. Jediná možnosť, ako svoje tvrdenie potvrdiť bola, že sa do nejakej súťaže zapojím a vyhrám ju. No a aby to malo aj nejaký silný motivačný prvok, tak som si vybral tú aktuálne najväčšiu. S najvyššou dotáciou, aká bola kedy v investičnej súťaži ponúknutá. 1 milión eur.  (cítite ten silný bulvárny podtón?  :) ). Stavil som sa teda s kamarátom, traderom. Cieľom stávky bolo, že vyhrám celú súťaž a dokážem, že všetci účastníci majú rovnaké podmienky. Ako je ale v našich kruhoch bežne zaužívané, všetky možné súťaže, promo akcie a podobné aktivity počnúc prezentáciami až po semináre, sa považujú v traderskej sfére za podradné aktivity a marketingový balast. Nechcel som, aby sa o tom ktokoľvek dozvedel, aby som sa medzi kolegami bývalými ani budúcimi profesionálne nekompromitoval.  Keďže som predtým pracoval dlhší čas ako profesionálny trader a spravoval som investorom peniaze, nemal som záujem zapodievať sa nejakými posmeškami a narážkami na moje účinkovanie v súťaži. Dnes mi to už môže byť jedno, a keďže píšem bulvár a pasiem kravy, pokojne túto tému otvorím. :)

Keďže všetky veci okolo tradingu sú postavené na štatistike, chcel som k tomu pristupovať aspoň trošku profesionálne. (profesionálna deformácia). Štatistika síce hovorila jasne v neprospech účastníka súťaže ako jednotlivca, ale ja som počítal s trochu inými dátami. Zostavil som si plán, vyrátal volatilitu, prerátal náklad na obchod a vybral som si trhy, ktoré budem obchodovať. Preštudoval som si pravidlá a aj nejaké predošlé súťaže. Porovnal som si hráčsku základňu, množstvo participantov, ktorí sa vo veľkých súťažiach objavujú, porovnal som percentuálny výnos, ktorý bol maximálne dosiahnutý a vytvoril som si aspoň základný rámec performance, ktorú potrebujem, aby som prekonal dosiahnuté maximá. Naplánoval som si svoj vlastný postup v súťaži a situácie s ktorými budem konfrontovaný a navrhol som si worst case scenario v prípade drawdownov. Potom som vypočítal predpokladanú dennú výkonnosť (bpn) a našil som si na ňu agresívny position sizeing.  Hlavným predpokladom s ktorým som pracoval bola hypotéza, že do súťaže sa zapájajú skutočne len amatéri a bežní ľudia, ktorí vidia vidinu milióna a na tom som staval. Ak zoberiem predpoklad že na 1000 účastníkov reálne pripadá možno 10 reálnych profesionálnych traderov. Tak v podstate nebudem súťažiť s masou nadšených šťastlivcov, ale nanajvýš zo stovkou profesionálnych traderov alebo lepšie povedané v konečnom dôsledku sám zo sebou. Na základe tohto predpokladu som usúdil, že to nebude až taká nízka pravdepodobnosť úspechu. Samozrejme v množine top performance traderov sa objavia aj šťastlivci s dobrým odhadom, ale až také gigantické percento to nebude. Súťaž bola ďalej rozdelená do 3 kategórii, Fx , Opcie a Akcie. Akcie som samozrejme hneď vyradil, pretože nemá význam obchodovať target na performance bez páky. Opčný účet sa mi z nejakého dôvodu nepodarilo rozchodiť, ale nebral som to ako hendikep. Proste páka 1:100 na Fx a komoditách mi bude na realizáciu plánu stačiť. Prvé dni súťaže som dokonca trošku odflákal, keď som spravil za 4 dni len 6 obchodov. Trošku som zaváhal či to má význam skúšať. Dopočul som sa totiž v nejakom rádiu, že je registrovaných v celej Európe okolo 90 tisíc účastníkov a to bolo oveľa viac, ako som očakával vo svojich prepočtoch. Do konca súťaže padali ešte všelijaké iné, vyššie cifry. Masívna marketingová kampaň hlavne v Poľsku a Španielsku splnila účel. Súťažilo sa totiž paralelne v 10 krajinách. No ale nakoniec som sa premohol a pustil som sa do „High frequency tradingu“ :) . Postupne som sa prepracovával až na top, kde sa za posledné 2 týždne prakticky striedali tie isté mená. Celú súťaž zaklincovala dievčina zo Slovenska, ktorá riskla All in na striebro. A riskla to masívne, cez CFDčka aj opcie. Bohužiaľ sa to stalo pred koncom súťaže, a taký masívny Gain sa už nedal vykryť žiadnymi pozíciami, pretože najvyššia volatilita bola na striebre a v ňom bola Rudinka. Posledný týždeň bol veľmi hektický a pamätám si ho, ako keby to bolo včera. Skákal som v Fx performance tabuľke striedavo v top 10 a priebeh sledoval každým updatom. Najhoršie boli posledné hodiny keď som sa objavoval striedavo na 6-4-2 mieste vo svojej kategórii. Ale šanca na úspech každou hodinou klesala. Aby som bol úplne úprimný, za celú moju profesionálnu aj neprofesionálnu kariéru som ani raz neprišiel do situácie, kedy by som mal  tep ako pretekár F1 a tlak 190 na 140. Dôvod prečo, je že aj keď je práca tradera náročná, vždy sa hýbete v určitých limitoch. Na profesionálnej úrovni sú Vaše profity aj straty kontrolované a ak Váš nadriadený nie je úplne neschopný, nedovolí Vám strácať peniaze. Preto ste vystavený výkyvom maximálne +/- pár tisíc za deň. Keď ste ale v risk free trejde, ktorého target je milión a každý detail rozhoduje či tento target dosiahnete alebo nie, tak je situácia úplné iná.  Pretože profit target milión nedokáže na trhu zarobiť drvivé percento traderov, ani keby sa snažili povedzme 10 rokov v kuse. Skúste si teraz stres s tohto obdobia skomprimovať do niekoľkých hodín a môžete dostať približne pocit, aký cítili ľudia ktorí sa bili o top :).  V podstate by sme mohli Rudinke poďakovať, že nás dostala tým masívnym trejdom von s hry o milión v priebehu jedného dňa. 

Dôvod prečo sa pri každom článku o súťažiach a súťažení môžete dočítať, že je to hlúpe a neprofesionálne a že to skúšajú len úplní amatéri je podľa mňa ten, že autor textu väčšinou nemá veľa skúseností s tím, čo je skutočne profesionálne a rovnako tak nemal možnosť odskúšať si ten pocit obchodu s profit targetom milión eur. Nechcem kritizovať nikoho, ale cieľ súťaže je pre účastníka vždy jasný, aspoň pre toho, kto do nej vstupuje s konceptom. Ciel je vyhrať a bodka. Nebudem polemizovať o tom aké percento súťažiacich ide vyhrať, ale bavil som sa s chalanmi ktorí v tejto súťaži boli, niektorí z nich to robili preto, že to bolo v ich krajinách masívne mediálne tlačené a oni chceli svoju firmu vidieť na popredných priečkach, lebo to dobre pôsobí na klienta. Iní chceli konečne vypadnúť z roboty, lebo obchodovať pre niekoho iného je občas  otrava. Takže aj takéto sú pohnútky v hre o milión. A nie stupídne teoretizovanie o tom, že na súťažných účtoch sa začiatočník nič nenaučí. Ciel súťaže je vždy jasný. Pre brokera pozornosť a pre súťažiaceho peniaze. Nič viac a nič menej. 


Aby tento bulvárny článok nebol iba nezaujímavý text, hodím sem nejaké čísla. Včera som sa totiž dozvedel, že každá dobrá prezentácia nejakého nezmyslu musí mať graf. A keďže som sa v pravidlách súťaže nedozvedel, že je to zakázané, tak Vám sem ten svoj graf výkonnosti zavesím. :)



No a aby som toto moje dielko zbulvarizoval na maximum. Tak musím napísať aj nejaký poučný záver.

Poučenie:

Súťaž som nevyhral. Skončil som nakoniec na 4 mieste.Čo sa týka stávky, tam to bolo trošku nerozhodne. V súťaži síce mal každý rovnaké pravidlá, ale bolo tam jedno ale. A to že nie všetci účastníci mali úplne totožné podmienky. Ak ste obchodovali pozične a do otvorených pozícií ste prikupovali, mali ste iné margin requirements ako súťažiaci, ktorí obchodovali All In All Out. (intradenne).Čo napríklad znamenalo, že som si síce position sizing naplánoval, ale nemohol som ho úplne aplikovať. Pri účte 10k EUR som mohol obchodovať 3 kontrakty striebra a pri účte 400k EUR mám v reporte maximálnu pozíciu 10 kontraktov. Margin requirements sa zvyšovali. Takže počas celej súťaže som v podstate obchodoval od začiatku až po koniec s podobným objemom. Samozrejme navýšeným každým dňom ale nie tak agresívne ako som to mal v pláne. Samozrejme to beriem ako svoju chybu, lebo som na to mal prísť skôr, najlepšie pred začiatkom súťaže. A samozrejme každý sa mohol rozhodnúť, ako bude obchodovať, takže usporiadateľ je v tomto úplne nevinne. 

To že som prehral, bola moja chyba. Asi som si veril trošku moc. Pripravený som síce bol dobre, ale obchodoval som s tretinovým kapitálom ako väčšina. Ísť do súťaže s hendikepom sa mi nevyplatilo. Akciový účet ma vôbec netrápi, lebo tam nebolo možné využiť páku, ale keby som zobchodoval to isté na opčnom účte, čo som obchodoval na Fx učte, tak by ta performance krivka vyšla trochu inak. Nakoniec Rudinka nám to tými opciami na striebro jasne ukázala.  Bola to jednoznačne hlúposť z mojej strany a možno trochu veľa ega.  Odflákol som začiatok. Tých pár hodín v prvom týždni mi naozaj na konci chýbalo. Už nebola volatilita a nedalo sa s tým nič robiť. 

Záver:

Po tejto súťaži (2011) som sa cítil skutočne zle. Na trhy som sa nechcel ani pozrieť a dokonca som to vnímal ako neúspech, čo asi pre väčšinu čitaťeľov vyznieva trošku smiešne, keďže to bola „len“ súťaž. Nie preto že som nevyhral, ale preto že som prehral svojimi chybami. A to totálne hlúpymi. Trading ma dokonca na určitý, a musím povedať že dosť dlhý čas prestal baviť. A ten pocit som dovtedy vôbec nepoznal. Na druhú stranu mi to aj niečo dalo. Dalo mi to pocit že ak niečo naplánujem a má to jasný koncept, tak to má aj šancu. Síce sa mi zrejme nikdy nepodarí urobiť z 10 tisíc Eur za mesiac 450 tisíc Eur, ale aspoň som si zadarmo vyskúšal pocit, keď ide o skutočne veľké prachy. A v neposlednom rade som otestoval svoje stresové limity. 

Usporiadateľ spravil zaujímavé video o priebehu súťaže. Hlavne koniec je veľmi zaujímavý.



Výsledky súťaže si možete pozrieť tu:

http://www.tradingcup2011.xtb.co.uk/page/leaderboard/




PS: A teraz príde tá pointa, prečo som tento bulvárny článok vôbec písal. Keďže som si ním tak trochu pošramotil povesť striktného a konzervatívneho fanúšika profesionálneho tradingu na inštitucionálnej úrovni. Niektorých priaznivcov konšpiračných teórii môžu napadnúť napríklad rôzne komerčné aktivity, ale asi ich budem musieť sklamať. Jediným dôvodom je, že som chcel vedieť, aký vplyv má podobný článok na publikum. Doteraz som totiž písal články viac-menej odborné a rád by som v tom pokračoval. Intenzívne rozmýšlam nad tým, že začnem robiť serióznu žurnalistiku zo zameraním na kapitálové trhy. Jednu vec ale nedokážem posúdiť a to je, aké percento ľudí zaujímajú odborné články a aké percento bulvár. Aj za pomoci tohto článku sa to pokúsim zistiť. Boh žehnaj technike. Blogger za mňa túto dilemu vyriešil tým, že mi ráta trafic a pri článkoch mám počet zobrazení.  :)  






 




15 komentárov:

  1. Komentár. Snažím sa ľuďom čo píšu dať najavo svoj názor ako feedback a aj keď je toto na Facebooku, dať tomu iba lajk sa mi vidí slabá reakcia.

    Myslím že článok je napísaný výborne, celkom zaujímavo ale bulvár to nie je. Keby si napísal ako ti hrá v pozadí Rytmus keď robíš obchody a ako použil pár hrubých slov to by bolo ono. Celkom zaujímavý insight inak. Dosť na úrovni a pre neznalých trochu ťažký. Ale tak nazreli sme pod pokrievku ako sa robia trading súťaže. Môžeš písať ďalej, je to dobré.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Takze dalsi insight :) preco si myslim ze je to bulvar.

    Tak v prvom rade som to ako bulvar pisal, a dal som si zalezat na tom aby tam bolo co najviac slov, najvacsich, najlepsich, najvyssich, 90 tisic ucastnikov, zhodnotenie v tisicoch percenta za par dni a podobne veci. samozrejme sa im to nepodarilo napisat uplne bulvarne , lebo som to predtym nerobil, ale este viac pritvdit som nechcel aby to zas nevyzeralo ze som sa uplne pomiatol.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Super citanie... aj ked mimo mojej oblasti, ale bolo to super. Presne ako napisal peter... "nahliadnutie pod pokrievku" ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Drahý příteli, četlo se mi to pěkně. Mám ráda příběhy se šťastným koncem a tohle šťastný konec má :-) 4. místo je super, zhodnocení 4000% se nedá při nejlepší vůli považovat za neštěstí :-) Naučíš mi to? :-))
    tayřička

    OdpovedaťOdstrániť
  5. :) dakujem princezna za navstevu na mojom blogu, kiez by som to vedel naucit, alebo aspon replikovat. hned by som ta to naucil. :) za milion :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Síce sa mi zrejme nikdy nepodarí urobiť z 10 tisíc Eur za mesiac 450 tisíc Eur ...

    Keď si to teraz dokázal myslíš že by si to neurobil aj v reále ? či v tej hre to je iné ako v reále ? To by bol pekný prividelok :)

    Ináč perfektný blog klobúk dole :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Obchodujem viac ako 6 rokov , ale nieco taketo sa mi zatial nepodarilo.

    2x som spravil nieco podobne,

    prvy priklad bol ucet mensi a isiel som na plny risk, ale po 3 tyzdnoch som zarobene peniaze vybral, pretoze som citil ze sa trh meni a pri vysokom risku by sa equity skor ci neskor otocila do cervenych cisel.

    druhy krat to bolo s vacsim uctom a ovela dlhsie obdobie. ale tam som obchodoval uplne iny styl s staral som sa len o to aby som peniaze nestracal, nie aby som zarabal.

    kazdopadne musim povedat ze cielit na zhodnotenie v stovkach percen alebo viac je samovrazda. a cisty gambling. na obchodovanie musis byt plne sustredeny , vsetko musi ist bokom a to v realnom zivote moc nejde. pri podobnom obchodnom style mas len par obdobi v roku kedy sa to robit da, a toto obdobie musis vystihnut.

    od 2011 som to uz neskusal. iba pred tym. nevylucujem ze to neskusim. ale obchodovanie realnych penazi je uplne ine. v sutazi bol najvacsi stres prave posledne dni, ked bol deadline. v realnom obchodovani mas stres stale. je trosku mensi, ale je sustavny. a preto ma na cloveka uplne iny dopad. inak rozmyslas, inak konas.

    ja niesom zas az taky velky hrac , mam rad racionalne riesenia, kedy mam presne vycisleny risk aj zisk ktory chcem dosiahnut a co je najdolezitejsie, musim mat vycislenu aj percentualnu uspesnost a to este pred tym ako ho otvorim. ak viem dopredu ze konkretny obchod ma 80% uspesnost a zarobim na nom priblizne tolko kolko mozem stratit , tak ho vezmem.
    ale v tom grafe hore som spravil 360 obchodov a ani o jednom som taketo informacie nemal. vsetko bolo na zaklade intuicie. a to nieje zrovna moja oblubena parketa.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Air Mike: ked uz bulvar tak poriadny .... tep pretekara F1 na startovom roste 20 minut pred startom je 125 pocas preteku 140 a pocas priameho suboja 180 uderov za minutu :)
    Pacho :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Aha , veterani a mojom blogu :) , tesim sa.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Wau tak ty si veľmi skúsený trader .. a vieš čo myslím si že tá súťaž ti dala oveľa viac ako tej žene ktoré vyhrala úplnou náhodou (na základe nejakého články alebo titulku) dala ti neuveriteľnú skúsenosť s trhmi - to máš na celí život. (P.S. viem o čom hovorím som tiež trader, síce v začiatkoch ale predsa)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Nazdar, nechcel by si napisat tutorial ako uspesne obchodovat? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. No pravdu povediac, asi by som ani velmi neechcel. Myslim, ze mame tolko expertov co sa rozpisuju o tom, ako spravne obchodovat, ze to na taku malu krajinku celkom staci :) .

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Nemozem si pomoct, mne pride cely blog ako bulvar. Styl mi pride velmi podobny ako onehdá sa ViktorVero pokúšali. Možno som úplne mimo ale niektore suvislosti mi skratka nesedia. Ak niekto povie že za 10 hodin zarobi cca 3 nasobok slovenskeho priemerneho prijmu mozno to nieje bulvar. Mozno to je pravda. V kazdom pripade takato informacia pritiahne pozornost. Tvoj vysledok v trading cup 2011 mozno nieje bulvar... Nerozumiem ako mozes mat v otvorenom obchode alokaciu 30k a nemas dostatok kapitalu na normalny trading 150 - 200k. Pritom sa prezentujes ako planovac a neriskovac. V tomto prispevku som spojil info z viacerych clankov na blogu a prislo mi ako najvhodnejsie postnut ho sem. Mozno tu spajam nespojitelne. Mozno mi vsetko vies jednoducho vysvetlit a zrazu uvidim svetlo. Zatial si vsak myslim ze tvoje clanky niesu pisane ako uplne odborne. Skor mi pripominaju bulvar, ci obycajny marketing na vlastny projekt. Tak teda pis co chces a ak chces.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Nuž, Dakujem za koment :) . Začnem od konca. moj projekt nie je prístupný nikomu len mňe. a bavím sa ním, nie je žiadna možnosť ako na ňom participovať, investovať a podobne. Nič nepredávam. Len píšem, pre zábavu. Medzitím ma niekto požiadal, aby som trošku okomentoval moju aktivitu na Dukascopy, a tak som to urobil. možno to bola chyba, ale chcel som poukázať na to. že existujú možnosti ako sa dostať ku kapitálu na obchodovanie pre ľudí, ktorý ho zrovna nemajú. a myslím že túto funkciu zatiaľ blog splnil, ale zároveň dostal bulvárnejší nádych. To s tými peniazmi nieje možno pravda, ale určite pravda, pretože tie výsledky sú verejné a príjem tiež, je to príjem zo súťaže o najlepšiu analýzu a najlepší článok a tak podobne. V otvorenom obchode možem mať alokovaných kludne aj milión, ktorý na účte byť nemusí, volá sa to obchodovanie na páku. To je dnešný svet, s tým nemám nič spoločné :). Moj výsledok v trading cupe 2011 je stopercentný bulvár :) a zároveň je to aj pravda. chcel som si jednoducho odskúšať ako ludia reagujú na podobné články.

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Úplne najviac ma ale mrzí to prirovnanie s Viktorom. Pretože na tomto blogu nenájdeš bullshity o psychológii a obchodovaní podla čiaročiek a háčikov, sviečok a podobne. Je o biynise ako takom z prídavkami pre beginerov. V podstate o stratégiách ako takých tu toho nenájdeš skoro nič. Ale tipujem, že tento rozdiel uniká skor ľuďom, ktorí sem zavítajú náhodov. Blog sleduje určitá komunita ľudí, a píšem ho pre nich. pretože bol dopyt. Nebuďem klamať,skoro každý tu každého pozná. Z vačšinou máme spoločnú históriu a myslím si, že kto to tu sleduje sa už mohol dozvedieť zo všeliakých fór, kto som, čo robím a tiež to, že som nikdy neprofitoval zo žiadnych marketingových a edukačných aktivýt. Nerobil som žiadne kurzy a nepredával žiadny produkt. Robil som len trading a žil som ním naplno niekoľko rokov. Vysvetlenie je teda jednoduché, ja na semináre a edukácie, ktoré z teba spravia majstra sveta neverím a ľudia o tom vedia. Jediné čo dokáže z človeka spraviť tradera je systematický masakrálny výcvik. preložené do luckej reči, keď sa sám alebo keď ťa niekto kope do zadnice 24 hodin denne niekoľko mesiacov bez prestávky. to sú veci ktorým verím ja. a takýto produkt sa Veľmi ťažko predáva :) Takže pocit je asi mylný , ale presviedčať ťa nebudem. Každopádne ma mrzí, že si na základe mojho blogu dospel k názoru, že je rovnaký ako tie ostatné. Zamyslím sa nad tým a vykonám nápravu :) :) :)

    OdpovedaťOdstrániť